Håndbok i
"Digital Transformation for Attractive Places"


Bakgrunnen for Håndboken Denne håndboken er frukten av det nordiske samarbeidet, samskaping og innovasjonsprosjekt knyttet til Digitalisering for Attraktive Steder. Prosjektet har hatt som mål å hjelpe deltakende byer og regioner til å blir mer attraktive for innbyggere, talenter, besøkende eller bedrifter gjennom digital transformasjon ogdigitale arbeidsmetoder. De deltakende organisasjonene har vært kommuner,regionale myndigheter og regionale og lokale investeringersaktører, destinasjons- og forretningsutviklendeorganisasjoner. Totalt 11 organisasjoner  fra Danmark, Finland,Norge og Sverige deltok. De deltakende organisasjonene er listet opp i vedlegget. Arendal er en av de som har deltatt i dette nettverksprosjektet.Aktivitetene i prosjektet har også omhandlet gjennomgang av case-studier av internasjonale eksempler på beste praksis fra steder som har brukt digital transformasjon tilforbedre sin attraktivitet (se full liste over case-studier i vedlegget-Fredrik, får du det koblet til).Videre arrangerte vi workshops med gjesteforelesere, sørget for erfaringsdeling og arbeidsøkter med «prototyping» . Gjennom disse aktivitetene fikk prosjektdeltakere sjansen til å kartlegge ogvisualisere utfordringene de møtte og hvordan potensielle løsninger- det vil si en prototype – kan se ut. Det første prosjekt-verkstedet fant sted i september 2018 i Malmö Sverige.

Prosjektet har vært gjennomført mellom mai 2018 og februar 2019.

Introduksjon til håndboken:

«Hvordan kan digital transformasjon bidra til å å skape mer attraktive steder?» Digital transformasjon gjør sitt inntog i de fleste næringer og sektorer av samfunnet. Du har kanskje hørt  utsagnet; «alt som kan digitaliseres, vil bli digitalisert». Digitalt transformasjon handler om mer enn det.Vi snakker om både en ny måte å gjøre ting på, og helt nye produkter, tjenester og samfunnsløsninger som digitalisering vil bli muliggjort. I en stadig skiftende verden kreves det konstant leveranser av tjenester med høyerekvalitet, mer effektivitet og tilpasset behovene, samtidig som det er forventninger om tjenester som er mer tilgjengelige og lettere å samhandle om. Mens borgere, næringslivet, innbyggere og besøkende i kommunene våre er avhengig av et økende antall tjenester, er det samtidig et politisk press for å unngå at kostnadene for å levere disse tjenestene ikke skyter i været. En av mulighetene for å løse dette regnestykket handler om å gjøre operasjoner både mer effektive og tilpassede gjennom digital transformasjon. Det samme gjelder stedsattraktivitet. For å gjøre steder mer attraktive for både innbyggere og bedrifter samt tilreisende og besøkende, investorer, gründere og talenter, kan digital transformasjon og digital innovasjon spille sentrale roller. Dette krever i sin tur både god ledelse og kreativitet – samt nye metoder for å løse utfordringer og frembringe nye muligheter.

Dette bringer frem følgende spørsmål:

  • Hvordan kan digital transformasjon benyttes for å skape mer attraktive steder?

  • Hva er strategiene, verktøyene og aktivitetene å kan gjøre at man lykkes med digitaliseringsarbeid i byer og regioner?

Dette er emnene i denne håndboken.

Vi har blant annet presentert erfaringer fra arbeidet med samfunnsplanen og digitalt folkemøte, og jeg har deltatt som offentlig sektor Phd-kandidat for Arendal kommune hvor dette er en av mine fire case i mitt forskningsarbeid. Seniorrådgiver på næringsavdelingen, Geir Hammersmark fra Arendal Kommune har også deltatt.