Håndbok i
"Digital Transformation for Attractive Places"


Les håndbok her

Bakgrunnen for Håndboken Denne håndboken er frukten av det nordiske samarbeidet, samskaping og innovasjonsprosjekt knyttet til Digitalisering for Attraktive Steder. Prosjektet har hatt som mål å hjelpe deltakende byer og regioner til å blir mer attraktive for innbyggere, talenter, besøkende eller bedrifter gjennom digital transformasjon ogdigitale arbeidsmetoder. De deltakende organisasjonene har vært kommuner,regionale myndigheter og regionale og lokale investeringersaktører, destinasjons- og forretningsutviklendeorganisasjoner. Totalt 11 organisasjoner  fra Danmark, Finland,Norge og Sverige deltok. De deltakende organisasjonene er listet opp i vedlegget. Arendal er en av de som har deltatt i dette nettverksprosjektet.Aktivitetene i prosjektet har også omhandlet gjennomgang av case-studier av internasjonale eksempler på beste praksis fra steder som har brukt digital transformasjon tilforbedre sin attraktivitet (se full liste over case-studier i vedlegget-Fredrik, får du det koblet til).Videre arrangerte vi workshops med gjesteforelesere, sørget for erfaringsdeling og arbeidsøkter med «prototyping» . Gjennom disse aktivitetene fikk prosjektdeltakere sjansen til å kartlegge ogvisualisere utfordringene de møtte og hvordan potensielle løsninger- det vil si en prototype – kan se ut. Det første prosjekt-verkstedet fant sted i september 2018 i Malmö Sverige.

Prosjektet har vært gjennomført mellom mai 2018 og februar 2019.

Introduksjon til håndboken:

«Hvordan kan digital transformasjon bidra til å å skape mer attraktive steder?» Digital transformasjon gjør sitt inntog i de fleste næringer og sektorer av samfunnet. Du har kanskje hørt  utsagnet; «alt som kan digitaliseres, vil bli digitalisert». Digitalt transformasjon handler om mer enn det.Vi snakker om både en ny måte å gjøre ting på, og helt nye produkter, tjenester og samfunnsløsninger som digitalisering vil bli muliggjort. I en stadig skiftende verden kreves det konstant leveranser av tjenester med høyerekvalitet, mer effektivitet og tilpasset behovene, samtidig som det er forventninger om tjenester som er mer tilgjengelige og lettere å samhandle om. Mens borgere, næringslivet, innbyggere og besøkende i kommunene våre er avhengig av et økende antall tjenester, er det samtidig et politisk press for å unngå at kostnadene for å levere disse tjenestene ikke skyter i været. En av mulighetene for å løse dette regnestykket handler om å gjøre operasjoner både mer effektive og tilpassede gjennom digital transformasjon. Det samme gjelder stedsattraktivitet. For å gjøre steder mer attraktive for både innbyggere og bedrifter samt tilreisende og besøkende, investorer, gründere og talenter, kan digital transformasjon og digital innovasjon spille sentrale roller. Dette krever i sin tur både god ledelse og kreativitet – samt nye metoder for å løse utfordringer og frembringe nye muligheter.

Dette bringer frem følgende spørsmål:

  • Hvordan kan digital transformasjon benyttes for å skape mer attraktive steder?

  • Hva er strategiene, verktøyene og aktivitetene å kan gjøre at man lykkes med digitaliseringsarbeid i byer og regioner?

Dette er emnene i denne håndboken.

Vi har blant annet presentert erfaringer fra arbeidet med samfunnsplanen og digitalt folkemøte, og jeg har deltatt som offentlig sektor Phd-kandidat for Arendal kommune hvor dette er en av mine fire case i mitt forskningsarbeid. Seniorrådgiver på næringsavdelingen, Geir Hammersmark fra Arendal Kommune har også deltatt.

Last ned håndbok her